راضیه شیخ الاسلامی؛ مهدی ترکمنملایری
دوره 7، شماره 28 ، اسفند 1396، صفحه 1-22
چکیده
مقدمه: این پژوهش با هدف تبیین علی رفتار جامعه پسند بر مبنای فلسفه فراهیجانی مادر و هیجانات شرم و گناه انجام شد. روش: طرح پژوهش، توصیفی، از نوع همبستگی است. جامعة آماری شامل کلیه دانش دوره دوم متوسطه شهر شیراز در سال تحصیلی 1396-1395 به همراه مادران آنها بود. شرکتکنندگان در پژوهش 508 دانشآموز (257 دختر و 251 پسر) به همراه مادرانشان بودند ...
بیشتر
مقدمه: این پژوهش با هدف تبیین علی رفتار جامعه پسند بر مبنای فلسفه فراهیجانی مادر و هیجانات شرم و گناه انجام شد. روش: طرح پژوهش، توصیفی، از نوع همبستگی است. جامعة آماری شامل کلیه دانش دوره دوم متوسطه شهر شیراز در سال تحصیلی 1396-1395 به همراه مادران آنها بود. شرکتکنندگان در پژوهش 508 دانشآموز (257 دختر و 251 پسر) به همراه مادرانشان بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری عبارت بودند از پرسشنامه فلسفه فراهیجانی والدین (ایولینی، 2006)، که بهوسیله مادران تکمیل شد، مقیاس گرایش به شرم و گناه (کوهن و همکاران، 2011) و ابزار گرایشهای جامعهپسند (کارلو و راندال، 2002)، که به وسیله فرزندان تکمیل شدند. تجزیه و تحلیل دادهها باروش مدلیابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار AMOS انجام گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که مدل نهایی پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است. یافتههای حاصل از بررسی فرضیههای پژوهش نشانگر آن بود که هدایتگری هیجانی مادر، اثر مستقیم و مثبتی بر رفتار جامعهپسند و هیجانات گناه و شرم دارد. همچنین، هیجان گناه و شرم اثر مستقیم و مثبتی بر رفتارهای جامعهپسند نشان دادند. بر اساس یافتههای پژوهش، هیجان گناه و شرم در رابطه بین مولفه هدایتگری فلسفه فراهیجانی مادران و رفتار جامعهپسند نوجوانان، نقش واسطهای داشتند. مولفه پذیرش/آگاهی فراهیجانی مادر، بر هیچیک از متغیرهای پژوهش اثرگذار نبود. نتیجهگیری: بهطور کلی، نتایج این پژوهش نشانگر اهمیت هیجانات اخلاقی در رفتار جامعهپسند است.
سارا درخور؛ نسرین ارشدی؛ اسماعیل هاشمی
دوره 7، شماره 28 ، اسفند 1396، صفحه 23-40
چکیده
مقدمه: مشاهده بینزاکتی در محیط کار سازهای نسبتاً جدید است. هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی و آزمودن الگویی از برخی پیامدهای مشاهده بینزاکتی در محیط کار بود. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کارکنان شرکت ملی حفاری ایران در شهر اهواز بود. از این جامعه 221 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بهعنوان اعضای نمونه انتخاب ...
بیشتر
مقدمه: مشاهده بینزاکتی در محیط کار سازهای نسبتاً جدید است. هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی و آزمودن الگویی از برخی پیامدهای مشاهده بینزاکتی در محیط کار بود. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کارکنان شرکت ملی حفاری ایران در شهر اهواز بود. از این جامعه 221 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بهعنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. شرکتکنندگان در پژوهش پرسشنامههای مشاهده بینزاکتی در محیط کار (کورتینا و همکاران، 2001)، تنظیم هیجان (نیون و همکاران، 2011)، عاطفه منفی (واتسون و همکاران، 1988)، فرسودگی عاطفی (مسلچ و جکسون، 1981)، خشنودی شغلی (اندروز و ویتی، 1976)، کنارهگیری از کار-شغل (هانیچ و هولین، 1990) و تفکر خصمانه (گرینگلاس و جولکانن، 1989) را تکمیل نمودند. تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری (SEM)و نرمافزارهای AMOS و SPSS ویراست 22 انجام گرفت. یافتهها: نتایج نشان دادند که الگوی پیشنهادی از برازش نسبتاً خوبی با دادهها برخوردار است. برازش بهتر از طریق حذف 1 مسیر غیرمعنیدار و استفاده از روش دستهبندی مادهها حاصل شد.یافتهها همچنین حاکی از رابطه معنیدار مشاهده بینزاکتی در محیط کار با تنظیم هیجان، عاطفه منفی، فرسودگی عاطفی، خشنودی شغلی، کنارهگیری از کار-شغل و تفکر خصمانه بودند. نقش واسطهای تنظیم هیجان و عاطفه منفی نیز در رابطه بین مشاهده بینزاکتی در محیط کار با فرسودگی عاطفی، خشنودی شغلی، کنارهگیری از کار-شغل و تفکر خصمانه مورد تأیید قرار گرفت. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر در ارتباط با پیامدهای زیانبار مشاهده بینزاکتی در محیط کار، مدیران سازمانها میبایست نسبت به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.
زهرا سلگی؛ وحید عطائی مغانلو
دوره 7، شماره 28 ، اسفند 1396، صفحه 41-54
چکیده
مقدمه: هر سال با افزایش چشمگیر بزهکاری نوجوانان در بسیاری از کشورها و ایران روبهرو هستیم که پیامدهای روانشناختی منفی برای این قشر به دنبال دارد، لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر الگوی رفتاری تیپ A، شادکامی و احساس تنهایی در نوجوانان ساکن کانون اصلاح و تربیت انجام شده است.روش: روش پژوهش نیمه ...
بیشتر
مقدمه: هر سال با افزایش چشمگیر بزهکاری نوجوانان در بسیاری از کشورها و ایران روبهرو هستیم که پیامدهای روانشناختی منفی برای این قشر به دنبال دارد، لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر الگوی رفتاری تیپ A، شادکامی و احساس تنهایی در نوجوانان ساکن کانون اصلاح و تربیت انجام شده است.روش: روش پژوهش نیمه تجربی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان پسر ساکن کانون اصلاح و تربیت شهر تبریز در سال 96 بود. تعداد 30 نوجوان به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. پروتکل درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بهصورت مداخله 8 جلسه-ای در مدت 2 ماه اجرا گردید. و پرسشنامههای تیپ شخصیتی A، شادکامی آکسفورد و احساس تنهایی آشر قبل و بعد از مداخله در هر دو گروه تکمیل گردید. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS-22 و آزمونهای آمار توصیفی و تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند.نتایج: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که بین نمرات میانگین پسآزمون دو گروه در مؤلفههای الگوی رفتاری تیپ A (آزمایش، 93/28، کنترل، 45)، شادکامی (آزمایش، 68، کنترل، 7/32) و احساس تنهایی (آزمایش، 2/46، کنترل، 2/53) تفاوت معنادار وجود دارد (05/0>p).نتیجهگیری: درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد میتواند میزان شادکامی را در میان نوجوانان ساکن کانون اصلاح و تربیت افزایش و میزان الگوی رفتاری تیپ A و احساس تنهایی را کاهش دهد، بنابراین میتوان از این روش درمانی در کنار سایر مداخلات استفاده کرد.
اسحاق قیصریان؛ محمد جواد زاهدی مازندرانی؛ مصطفی مهرآیین؛ امیر ملکی
دوره 7، شماره 28 ، اسفند 1396، صفحه 55-82
چکیده
مفهوم عشق را از زوایای گوناگونی تعریف کردهاند و واکاوی این مفهوم در بسیاری از رشتههای علمی ازجمله فلسفه، روانشناسی، جامعهشناسی و زبانشناسی موردتوجه بوده است. بهگونهای که تعریفهای متنوع و پرشماری از آن شده است. عشق بهمثابه احساس، بهرغم ویژگیهای جسمی آن، فرد را به دیگرانی که موضوع این احساس هستند مرتبط میکند و ازاینرو ...
بیشتر
مفهوم عشق را از زوایای گوناگونی تعریف کردهاند و واکاوی این مفهوم در بسیاری از رشتههای علمی ازجمله فلسفه، روانشناسی، جامعهشناسی و زبانشناسی موردتوجه بوده است. بهگونهای که تعریفهای متنوع و پرشماری از آن شده است. عشق بهمثابه احساس، بهرغم ویژگیهای جسمی آن، فرد را به دیگرانی که موضوع این احساس هستند مرتبط میکند و ازاینرو بعدی اجتماعی- فرهنگی بر آن حاکم است. مفهوم عشق و تجربهی عاشقی کاملاً تحت تأثیر گفتمان حاکم بر جامعه و وضعیت اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی هر دوران خاصی است. عشق اگرچه در نگاه اول فردیترین عاطفه و احساسات مینمایاند اما این مسئله کاملاً متأثر از شرایط جامعه است. توجه به عشق از منظر عاملیت فرد نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. با توجه به تعامل بین فرد و ساخت، ظرفیت افراد برای عاشقشدن بهمثابه یک ویژگی اجتماعی شکل میگیرد. هدف اصلی مقالهی حاضر، بررسی عشق از منظر جامعهشناسی و علوم انسانی است. نویسندگان مقاله با بررسی متون موجود و بهرهگیری از روش تحقیق اسنادی بهمثابه پیشزمینه لازم برای سنجش تجربی و میدانی موضوع، تحلیل اجتماعی؛ زبانشناختی؛ روانشناختی و فلسفی عشق را مورد کنکاش قرار دادهاند. در تحلیل اجتماعی عشق از دیدگاههای افرادی مانند ترنر، گود، گیدنز، باومن و ایلوز استفادهشده است. دیدگاه رولان بارت و رابرت استرنبرگ در حوزه زبانشناسی و نشانهشناسی نیز برای تدقیق دلالتهای مفهومی عشق موردتوجه قرارگرفته است. نگاه فلاسفه و روانشناسان به عشق در بخش پایانی مقاله بررسیشده است.
ولی اله موسوی؛ ستاره عاطفی کرجوندانی؛ سجاد رضایی؛ زهرا پرتو
دوره 7، شماره 28 ، اسفند 1396، صفحه 83-100
چکیده
زمینه و هدف : در سالهای اخیر شبکههای تلویزیونی زیادی برای تاثیرگذاری و تغییر ذائقه فرهنگی ایرانیان در خارج کشور تاسیس شده است. درهمین راستا پژوهش حاضر بهبررسی تاثیر شبکههای تلویزیونی مستقر درخارج ازکشور (ماهواره) بر میزان رضایت، سازگاری و صمیمیت زناشویی دانشجویان متاهل شهر رشت پرداخت. روش : طرح تحقیق توصیفی و پیمایشی و روش ...
بیشتر
زمینه و هدف : در سالهای اخیر شبکههای تلویزیونی زیادی برای تاثیرگذاری و تغییر ذائقه فرهنگی ایرانیان در خارج کشور تاسیس شده است. درهمین راستا پژوهش حاضر بهبررسی تاثیر شبکههای تلویزیونی مستقر درخارج ازکشور (ماهواره) بر میزان رضایت، سازگاری و صمیمیت زناشویی دانشجویان متاهل شهر رشت پرداخت. روش : طرح تحقیق توصیفی و پیمایشی و روش تحقیق از نوع علی- مقایسهای (تحلیلی و مقایسات گروهی) بود. به همین منظور 205 دانشجوی متاهل(132 زن و 73 مرد) در دانشگاههای دولتی و غیردولتی شهر رشت، بهشیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند سپس هریک از آنان بهپرسشنامههای اطلاعات جمعیتشناختی، آزمون سازگاری زناشویی لاک والاس، شاخص رضایت زناشویی هادسون و مقیاس صمیمیت زناشویی واکر تامسون پاسخ دادند. دادههای گرdavari شده بهکمک نسخه 20 نرم افزار SPSSبا استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس تک متغیری (در یک طرح فاکتوریل 2×2) تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها : نتایج پژوهش حاضرنشان داد رابطهای بین میزان ساعات استفاده از شبکههای تلویزیونی مستقر در خارج از کشور با هریک از متغیرهای رضایت، سازگاری و صمیمت زناشویی وجود ندارد (05/0P>). اما هنگام مقایسات گروهی (تحلیل واریانس) مشخص شد صرف نظراز عامل جنسیت، اثر اصلی استفاده از ماهواره منجربه کاهش رضایت زناشویی (039/0P=، 316/4 F=)، سازگاری زناشویی (004/0P=، 341/8 F=) و صمیمیت زناشویی (017/0P=، 780/5F=) در دانشجویان میشود. نتیجهگیری : استفاده از شبکههای تلویزیونی مستقر در خارج از کشور رضایت، سازگاری و صمیمیت زناشویی دانشجویان متاهل را تهدید میکند و مخاطبان ماهواره در مقایسه با گروهی که از ماهواره استفاده نمیکنند از رضایت، سازگاری و صمیمیت زناشویی کمتری برخوردارند.
هاجر کریمی نژاد؛ مسعود صادقی؛ سیمین غلامرضایی
دوره 7، شماره 28 ، اسفند 1396، صفحه 101-122
چکیده
مقدمه: این پژوهش با هدف تدوین مدلی ازتابآوری خانواده مطابق با فرهنگ ایرانی انجام شده است. روش: این پژوهش به شیوه کیفی و با استفاده از رویکرد زمینهای انجام شده است. 23 زوج با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای و از روی لیست افراد حاضر به همکاری بررسی شدند و دادهها با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته و تعاملی تا رسیدن ...
بیشتر
مقدمه: این پژوهش با هدف تدوین مدلی ازتابآوری خانواده مطابق با فرهنگ ایرانی انجام شده است. روش: این پژوهش به شیوه کیفی و با استفاده از رویکرد زمینهای انجام شده است. 23 زوج با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای و از روی لیست افراد حاضر به همکاری بررسی شدند و دادهها با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته و تعاملی تا رسیدن به اشباع اطلاعات گردآوری شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم-افزار MAXQDA10 استفاده گردید. یافتهها: در کدگذاری باز 155 کد اولیه به دست آمد که در کدگذاری محوری براساس شباهت موضوعی در 20 دسته موضوعی قرار داده شدند. در مرحله سوم یا کدگذاری انتخابی، تابآوری خانواده به عنوان متغیر مرکزی یا اصلی شناخته شد. نتیجهگیری: مدل تاب آوری خانواده می تواند نقشه مفهومی ارزشمندی برای جهت دادن به دامنه وسیعی از خدمات بشری باشد. در تمام تلاش هایی که برای کمک به افراد، زوجین و خانواده ها برای مقابله و سازگاری در طول بحران و ناگواری ها صورت می گیرد، یک دیدگاه نظام دار درباره تابآوری حائز اهمیت است.
علی خانه کشی؛ ارسلان خانمحمدی اطاقسرا؛ صدیقه ملکیان
دوره 7، شماره 28 ، اسفند 1396، صفحه 123-145
چکیده
مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضرتعیین رابطۀ بی ثباتی هیجانی، رفتار جامعهپسند و پرخاشگری با آمادگی به اعتیاد دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم بود. روش: این پژوهش توصیفی با طرح همبستگی بود و جامعه آماری کلیه دانشآموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان قائمشهر در سال تحصیلی 94-1393 (3000 نفر) بودند که از میان آنان 384 نفر با روش نمونهگیری تصادفی خوشهی ...
بیشتر
مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضرتعیین رابطۀ بی ثباتی هیجانی، رفتار جامعهپسند و پرخاشگری با آمادگی به اعتیاد دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم بود. روش: این پژوهش توصیفی با طرح همبستگی بود و جامعه آماری کلیه دانشآموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان قائمشهر در سال تحصیلی 94-1393 (3000 نفر) بودند که از میان آنان 384 نفر با روش نمونهگیری تصادفی خوشهی چند مرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای بیثباتی هیجانی(باربارنلی و همکاران)، رفتار جامعهپسند (کپرار و همکاران)، پرخاشگری(باس و پری) و آمادگی به اعتیاد(زرگر و همکاران) پاسخ دادند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل رگرسیون خطی ساده و چندگانه استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل رگرسیون خطی ساده، حاکی از این بود که تمام متغیرهای پیشبین در آمادگی به اعتیاد نقش داشتند(001/0>P). همینطور نتیجه تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که متغیرهای پیشبین بطور معنی داری واریانس آمادگی به اعتیاد را تبیین می کنند، بطوری که ضرایب بتا بیانگر این بودند که رفتار جامعهپسند با بالاترین مقدار بتا(67/0=β)، بیشترین سهم را در تبیین آمادگی به اعتیاد دارد(001/0>p). نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، تقویت رفتار جامعه پسند و کاهش بی ثباتی هیجانی و میزان پرخاشگری از طریق آموزشهای خاص ضروری به نظر می رسد.